Plesk configureren voor gebruik van een externe mail server

Categorie:

In dit helpdesk artikel wordt uitgelegd hoe u Plesk dient te configureren wanneer uw domein gebruik maakt van een externe mailserver.

Oorzaak

In Plesk moet bij gebruik van een externe mailserver de optie Mail uitgeschakeld staan. De reden hiervoor is omdat anders in sommige gevallen berichten niet goed afgeleverd worden.

Specifiek gaat het om de gevallen waarbij :

  • Er een bericht verstuurd wordt via de webserver, bijvoorbeeld bij een contactformulier.
  • Indien u meerdere domeinen bij ons met mail ondersteuning heeft, en u een bericht verstuurd naar het domein met de externe mailserver.

Stap 1. Ga naar uw server beheer

Ga met uw web browser naar http://beheer.renaissance.nl.

Er verschijnt een venster waarin om uw gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd. U kunt hier inloggen met uw beheerders gebruikersaccount. Mocht u niet beschikken over een gebruikersaccount, dan kunt u uw gegevens opvragen.

Stap 2. Selecteer uw domeinnaam

Na het inloggen ziet u een overzicht van alle domeinnamen die website of mail hosting hebben. Kies de domeinnaam van het mail account waarvoor u een mail alias wilt aanmaken.

Domeinnaam overzicht

Stap 3. Klik op Mail

Klik vervolgens onder Services op Mail.

Selecteer de optie Mail

Stap 4. Uitschakelen van Mail

Als de Mail nog niet uitgeschakeld is voor het domein, dan zal voor de titel Mail accounts under the domain... een groen icoontje staan.

Klik op het icoon Switch off om de mail uit te schakelen.

Selecteer de optie Switch off

Als alles goed gaat zal na enige ogenblikken er een melding verschijnen dat de mail services voor het domein uitgeschakeld zijn. Voor de titel Mail accounts under the domain... zou nu een rood icoontje moeten staan.

Mail disabled

Dell Registered Partner SIDN deelnemer